En enkel övning man med framgång kan använda är statyarbete. Eleverna blev vid ett tillfälle indelade i grupper om tre till fyra barn. Varje grupp fick en bild föreställande en specifik händelse i Rödluvan och vargen. På en del av bilderna fanns inte lika många karaktärer som barn i gruppen och då gällde det att fantisera och hjälpas åt för att lösa det lilla dilemmat. De skulle sedan med utgångspunkt från bilden, tillsammans forma en staty av sig själva. Var och en i statyn skulle också ha en replik att säga. Efter 5 - 10 minuter var det dags att visa upp den för klassen. Först under tystnad inspekterade "publiken" statyn. Vad ser ni? Vad händer? Efter en stund fick barnen i klassen höra vad skådespelarna hade för repliker. Plötsligt blev det med ens lättare att härledas till vad statyn föreställde. Många glada tillrop och skratt!
En grupp arbetar febrilt med att lösa uppgiften. |
Samma grupp visar upp statyn med repliker för klassen. |
Två träd, Rödluvan och vargen |
Efter att barnen gjort sina statyer med repliker färdiga och visat upp för klassen byggde vi vidare uppgiften med en skrivövning. Det som de olika karaktärerna sagt i statyn skulle nu skrivas ner i en pratbubbla och klistras på bilden som gruppen tidigare fått. Detta kan vi sedan bygga vidare på när vi sedan utvecklar scener till en teater. Vad hände innan, efteråt, säger de något mer?... etc. Ett sätt där barnen kan sitta tillsammans och spåna fram ännu fler repliker och på så sätt vara väldigt delaktiga i vad som ska sägas. Givetvis med respons och återkoppling från pedagoger.
Ett exempel på en bild där barnen i gruppen var fler än antalet karaktärer på bilden. Men efter lite fantiserande sa en pojke: - Träden kan ju prata! |
Även träd kan känna sig vackra. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar