"Stämning är en viktig faktor för den kreativa processen. Stämning skapas när sinnena koncentreras. Den dramatiska konsten använder stämning och känslighet för att beröra människor och därmed skapa motivation till meningsfull inlärning och förändring. Konsten och speciellt den dramatiska har i alla tider uppfattats som ett sätt att påverka inlärning. Tänk så många konstnärer som har drivits i landsflykt eller fängslats för att de genom konsten lyckats påverka människors kunskap om den värld de lever i." (Dramapedagogik i specialundervisning, Åsa Falk Lundqvist)
Detta är viktigt att tänka på när vi jobbar med barn. Mer lekfullhet, spänning, filmens dramaturgiska uppbyggnad etc. Det gäller att "fånga" barnen och få dem intresserade. Sen kommer engagemanget. När vi startade upp arbetet med "
Rödluvan och vargen" fick barnen komma in i en magisk skog där det hänt hemska saker för längesedan. Så det gällde att vara försiktig när man gick in i den. Skogen var förstås inte en riktig skog utan barnens klassrum med bilden ovanför på filmduken tillsammans med skogsljud från en högtalare. Barnens stolar stod huller om buller i klassrummet och symboliserade träd. Vid några "träd" låg en vargsvans och ett par vargöron. I en liten "glänta" stod en korg med en bok med titeln "
Sagor från förr".
"För att få eleverna att tro på dramat måste deras intresse fångas. Enligt Dorothy Heathcote, en engelsk dramapedagog, är den viktigaste uppgiften att skapa sådana situationer så att eleverna tar ansvar för sina val av handlingar." (Dramapedagogik i specialundervisning, Åsa Falk Lundqvist)
|
Barnen spelar med och är i en magisk skog. Stämningen infinner sig. |
|
På upptäcktsfärd. |
|
En vargsvans hänger i ett träd. |
Efter att barnen utforskat skogen lite försiktigt satte sig alla barn ner i gläntan och fick lyssna på sagan om Rödluvan och vargen. Även under lässtunden fanns skogsljud i klassrummet.
|
Barnen har samlats i gläntan för att höra sagor från förr. |
Efter det att barnen hört sagan fick de rita varsin bild från sagan som de sedan skulle skriva en bildtext till på datorn. Barnen satt två och två och jobbade med sina bildtexter. När de skrivit färdigt skrev vi vuxna den "rätta" meningen under deras text. Vår förhoppning är att vi sedan kan sitta i grupper och arbeta med detta på något sätt. Jämförelse!
"I arbetet med att skriva är det viktigt att eleverna tar sig an uppgiften två och två. De får då någon att föra ett resonemang med och kan på så sätt ta sig fram till svar på frågor om formuleringar, stavning och händelseutveckling. Det syns tydligt att det händer mer med språket och berättandet när eleverna samarbetar än när de skriver enskilt." (Med datorn som skrivverktyg, Erica Lövgren)
|
Flitens lampa lyser |
|
Vargen skrämmer Rödluvan. |
|
Resultatet av att ha fått stenar i magen. |
|
En glad Rödluvan än så länge. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar