tisdag 5 mars 2013

Dramalekens betydelse

"Skillnaden mellan den fria rolleken och dramats rollspel och improvisationer, är att i drama kan barnet stanna upp och träna inlevelse i en annan roll, tempot kan dras ner och barnet får hjälp att förstå vad som händer i spelet. Skeendet i rolleken är intuitivt och flyktigt. I dramaaktiviteten finns en ledare som kan styra, analysera och hjälpa barnet/barnen att se sig själv i dramaleken."
(Dramapedagogik i specialundervisning, Åsa Falk Lundqvist)

För att barnen ska känna att det är deras teaterpjäs är det viktigt att de blir så delaktiga som möjligt i handlingen. Då är det viktigt att låta barnen tänka, fundera, prata med varandra mycket i olika gruppkonstellationer. En viktigt ingrediens är dramalekens betydelse. I denna lek är ledaren viktig som hela tiden lotsar barnen framåt genom frågor och snabb respons.
Det är viktigt att inte "låsa fast sig" när man jobbar med en klassisk saga som Rödluvan och vargen. Varför måste man spela den traditionsenligt? Blanda friskt är min medicin. Förakta inte "tokiga" saker som barnen säger. Ju tokigare desto mer spännande kan det ju bli. Det blir också en större utmaning både för barn och vuxna. Ett exempel på detta kan vara då ett barn sa att det finns tigrar i skogen där Rödluvan och vargen utspelar sig. Jag tror inte en vuxen tänker sig det men det är ju det som blir den stora utmaningen då. Hur har tigern hamnat i den skogen? Ställ den frågan till barnen.

"I drama finns inget normalt eller onormalt beteende utan styrningen sker utifrån vad som är konstruktivt och leder till positiv utveckling."
(Dramapedagogik i specialundervisning, Åsa Falk Lundqvist)

Om vi ska göra en teater och barnen ska ha repliker i den kan man såklart göra på olika sätt. Man kan ju leta upp ett redan befintligt manus som någon gjort tidigare eller som vuxen göra det själv eller så kan man involvera barnen i den processen. Om vi väljer det sista alternativet blir ju barnen lite mer delaktiga i processen men man ska ha klart för sig att det då också tar längre tid.

"Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet.
(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Skolverket)

Barnen hade ju tidigare fått jobba med olika statyer med bilder från sagan. Nu var det dags att ta fram de bilderna som dessutom barnen hade hittat på varsin replik till. Uppdraget var nu att leka den lilla scenen som bilden föreställde. Scenen skulle sluta ungefär vid samma ställe som bilden visade. Under tiden barnen leker scenen är det viktigt att  den vuxne är närvarande så att barnen kan få hjälp att lotsas framåt i handlingen. Vad händer sen? Vad säger dom? Det är viktigt att barnen vet vad de spelar för karaktär innan leken börjar. Sen är det fritt fram för barnen att improvisera fram repliker.

"Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper.(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Skolverket)

I skogen finns talande träd, hjortar och Rödluvan.

Hjorten får smaka på innehållet i Rödluvans korg.

Rödluvan stöter på vargen i skogen.

Vargen äter upp Rödluvan med sin blick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar