När det väl är dags att börja öva in teatern är det oftast en stund med färre antal barn. Vi går på djupet i scenen och pratar mycket om varför karaktärerna säger si eller så. Mycket prat om kroppsspråkets vikt och analys av scenens innehåll på ett enkelt sätt. Läsförståelse.
En annan sak som händer är att det skrattas mycket när vi övar. Vilket är av stor vikt för värdegrundsarbetet i klassen.
"Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
- urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
- söka information från olika känslor och värdera dessa."
(3.17 SVENSKA, Syfte, LGR 11)
Sen kan man alltid prata om vilka av dessa förmågor som barnen övar sig i när vi arbetar med teater. Jag anser att det är en hel del.
|
En stund innan vi ska öva tittar vi på manuset. |
|
Vargar i skogen. |
|
Hemma hos Rödluvan i hemmets lugna vrå. |
|
Vill du bli min tangokavaljer? |
|
Varför blir vargen ledsen? Följt av en naturlig analys... Barnen
får tänka till. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar