tisdag 2 april 2013

Vi använder iPad

Att använda oss av den senaste moderna digitala tekniken i klassrummet kan både vara kul och utvecklande på samma gång för barnen. Barnen har vanan inne och möjligheterna känns oändliga. Vi lyckades hitta en app till vår iPad som handlar om Rödluvan.
I appen kan man lyssna på berättelsen samtidigt som man tittar på en mängd olika illustrationer.

Dagens skola.
 
Många nyfikna barn.
 
"Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga." (Skolans värdegrund och uppdrag)

"2.2 KUNSKAPER, Mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
  • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
  • har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet...
  • kan använda modern tekniksom ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande"
(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Skolverket)

Appen Rödluvan bestod av 22 olika illustationer. Det visade sig att man själv kunde göra en egen inspelning till varje bild. Tack vare att vi i klassrummet hade en projektor i taket kunde vi snabbt koppla iPaden till denna och visa hela klassen hur man skulle gå tillväga för att nyttja appen fullt ut. Barnen blev snabbt bekväma i hur man gjorde och testade genast. Och de testade tillsammans med varandra.

Caisa och Alyssa undersöker appen Rödluvan

Inspelning på gång.

Caisa och Alyssa kan lyssna genast
om de är nöjda med inspelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar